10 Şubat 2015 Salı

Japon Kültürü/Tarihi kitapları #1

Bu tatil, Japon Kültürü hocamın tavsiye ettiği kitapları okumaya başladım. Hepsini tavsiye ettiği an almış olsam da, sadece sınavda işime yarayacağını düşündüğüm kısımları okumuştum. Neyse ki bazılarını tamamlayabildim. Yıl içinde diğerlerini de bitiricem umarım :') Tabi kitaplara başlarken kara cahil olarak başlıyorum her birini okudukça aydınlanıyorum, o yüzden bu kitapları önümüzdeki senelerde tekrar tekrar okuyacağım çok net. Bi iki tanesini yazayım şuraya.



Yukichi Fukuzawa'nın Özyaşam Öyküsü
Japon tarihi hakkında daha çok bilgi sahibiyken okumam gerekirdi diye düşünüyorum ama şöyle bi göz atmak istedim, elimden bırakamadım. 1835 yılında doğan Fukuzawa Yukichi çocukluğundan itibaren kısa kısa anılarıyla hayat öyküsünü anlatmış. Zamanının katı kurallarına aldırmadan yaşayışı ve Japonya'nın gelişmesindeki katkılarını okuyup hayran kaldım. Gençliğinde Flamanca öğrenmeye başlamısıyla beraber batı kültüründen etkilenmesi, yabancı dil öğrenmeye hevesi, çeşitli kitapların çevirisini yaparak kendi halkının ad bunları okumasını sağlamak, Japonlara yeni düşünme şekilleri öğretmeye çalışması, bunların hepsini anılarıyla, gözlemleriyle aktarmış. Böyle anlatınca belki biraz sıkıcı da gözükse kullandığı dil ve bazı olaylar bana kahkaha attırdı. Ruhu bu kadar anarşik bir insanın anılarını okurken "voooooaaaaaaaaa işte buuuu!!" diye havayı yumrukladığım çok an yaşadım. Amerika'ya Avrupa'ya yaptığı geziler sırasındaki gözlemleri de çok ilgi çekiciydi. Okuduğum bazı yorumlarda kendisi için "kendini beğenmiş" gibi yorumlar olsa da, ben böyle insanların biraz kendini beğenmiş tavrı olmasını yerinde buluyorum. Tüm gün göt büyüten biz mi kendini beğenmiş olucaz afedersin, adam devrim yapmış! Daha sonra tekrar tekrar okunacak, altı çizilen kısımlar her yere not edilecek kitap listemde yerini almış bir kitap oldu sonuç olarak.

Japon Zihniyeti
 Yine Japon Kültürü sınavında bana çok faydası dokunan bi kitaptı. Her ne kadar ben iki lafı bir araya getirip cümle kurmayı başaramamış olsam da, kafamın içinde -sadece orda zaten, dışarı vurum yok- bazı parçaları çok güzel oturttu Japonların inanışları ile ilgili. Yine de kamiler, şintoizm, budizm, konfüçyanizm bunlar hala biri bi soru sorsa anında karışabilir halde ama lfkdsjfksjdf Daha çok fırın eppek yemem lazım. Ama yiycem öğrencem inat ettim.
Kitabın ilerleyen kısımlarında hepten "var mıyız yok muyuz?" tarzı felsefik boyutlara ulaşınca ben de beynimi bıraktım masaya tabi. Zaten felsefeden nefret eden ben, işin içine Japonlar da girince hepten çıkılmaz bi hal alınca tiksineyazdım. Arkadaşlar neyi tartışıyosunuz allasen diye haykırmak istedim.
 İşte bu felsefe falan hep zengin işi, o yüzden bana uymuyo zaten. O kısma kadar kitap benim için çok faydalıydı. Gerisi de zamanla işime yarar mı bilmiyorum ama, işime yaramayacak olsa da her şey hakkında fikir sahibi olmak istediğimden tekrar tekrar felsefik kısma da şans vericem.

Samuraylar Çağı
 Umuyorum ki bu dönem Japon Tarihi dersimde işime yarayacak. Japon Kültürü dersinde önceden bir hazırlık yapmadan, cahil cahil girdiğimiz için çok zorlanmıştık. O yüzden bu kitabı yanıma alıp da geldim Ankara'ya. Asuka döneminden Momoyama dönemine kadar anlatılmış kitapta. Ve dili o kadar anlaşılırdı ki okurken çok zevk aldım. Bu dönemlerin önemli olayları, gelişmeleri anlatılmış, akış sırasında sadece ismen geçenler daha sonra ek olarak bölüm sonlarına ayrıntılarıyla konmuş. O yüzden oldukça açıklayıcıydı. Tarih kitabı olarak türkçe başka kaynak bulamadığımdan karşılaştıracak herangi bi kitap olmasa da, ben iyi olduğunu düşünüyorum. Hatta Japon Kültürü'ne bodoslama dalmadan önce keşke bu kitabı keşfedip okumuş olsaydım diyorum. Tarihi bilmeden kültür öğrenmek ço zor.
Bakalım bu okuduklarımı bu dönem kullanabilecek miyim :') (kullanamadı)

Yanıma aldığım 4 kitap daha olsa da, tatil sonuna kadar en fazla birini bitirebilirim gibi. Şimdilik yetsin bu kadar.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder