27 Temmuz 2013 Cumartesi

Vegan günlük #2

1 ayı geçti ben vegan olmaya karar vereli. Bu 1 ayda nelerle karşılaştım onu bi paylaşayım.

Öncelikle yemek hiç bi zaman sorun olmadı. Zaten bi kere vicdanınızı dinleyince hayvanları öldürüp yemeyi, onlardan yararlanmayı istemiyosunuz. Tek problemim kullanacağım ürünler oldu. Kullandığınız pek çok şeyi değiştiriyosunuz, krem, şampuan, ped, kıyafetler, makyaj ürünleri vs. Sürekli olarak marka araştırması yapıp çıktım alışverişe. "Bu hayvan deneyleri yapıyo muydu yaa" diye emin olamayıp hiç bi şey almadan döndüğüm de oldu. Bu işi de bi oturtabilirsem zaten sürekli kullandığım markalar haline geleceklerinden bi problem yaşamam gibi geliyo. Bi de türk vegan siteleri birbiriyle çelişiyo bu konuda, biri bu marka olmaz derken diğeri olur diyo, o yüzden en iyisi PETA.

Bazı değişimler de yaşadım. Mesela yanımda birileri şu yoğurt çok güzel şu peynir çok şöyle yok et bilmem ne diye konuşunca çok rahatsız olmaya başladım. Ama veganlık büyük huzur arkaaşlar. Hiç bi canlıya zarar vermediğinizi bilmek (elden geldiği kadar tabi :'/ ) çok huzurmuş. Ben resmen kendimi tamamlanmış hissediyorum fkjsdhfkjsdfhg

En çok sinirlendiğim şey de şu artık "Ben de vegan olmak istiyorum ama peynirsiz/ yoğurtsuz/ sütsüz.. asla yapamam." denmesi. Nasıl yapamazsın? Ben de peynir hastası bi insandım. Ama bi oturup düşüneceksin. O hayvanlar, köyündeki gibi reklamlardaki gibi kırlarda koşup otlamıyolar. Senin miden şenlensin diye köle hayatı yaşıyolar. Görmezden geliyoruz işte, ben de bunlarla ilgili lise sonda falan bilgilenmiş bi insandım ama bi şekilde gözardı etmişim. Önceki hayatım tamamen bir utanç tablosu benim için.

Genel olarak gördüğüm anlayış şu oldu. "Sana verilen nimetlerden yararlanmıyosun." Bana verilen nimet ne lan? Yaşayan bi canlı nasıl bana verilmiş bi nimet olabilir. Kim veriyo bunu? Burda da görüyorum ki insan çok kibirli bi yaratık.. Bi de "e hayvanlarda et yiyo" lafı duydum bol bol. Bu cümleyle kendisinin de bi hayvan olduğunu kabul ediyo; ama insan da bi hayvandır diyince, "biz düşünebiliyoruz" diyo. O zaman sen düşünebilme yeteneğini başka canlılara eziyet ederek kullanıyosun. Hayatta kalmak için de ete ihtiyacın yok. Ha peynir yoğurt vs yararlı mı zararlı mı o kısmı daha öğrenmedim, ama yararlıysa da, ben yarar görecem diye başka canlılara eziyet edemem.

Şimdi şunu merak ediyorum, dindar vegan tanıdığı olan var mı? Kurban olarak kendine et isteyen bi tanrıları var ya hani genel inançta... Ondan merak ettim :3

10 yorum :

  1. Dindar olan veganlar da var.Önceden özellikle hayvan ürünlerinden sakınırlarmış ki düşüncelerine göre hayvansal güdülerden arınmak için.Hala daha böyle yaşayan, yediği eti azaltan dindarlar var.

    YanıtlaSil
  2. Ben vegan vs değilim ama tabi ki de HERILD saygı duyuyorum, çünkü dediğin gibi yüzde 99'unda hayvanların eziyet çektiği tesislerden bahsediyoruz. Happy farming diye birşey var ama zengin amerikalıların en rahat ulaşabildiği bi sistem o. Sadece süt ve yumurtasını üretebilmek için. Bu sistemle çok az miktarda üretilebiliyo çünkü hormon kullanmıyolar, doğal süreçle üretilince de pahalı oluyo.

    Bu konuda şimdilik kişisel kararım eğer evinin bahçesinde bi inek yoksa o ineğe emek vermiyosan sütünü de haketmediğin. Fermentasyona inanıyorum, bi dinim olucaksa fermentasyon olabilir:)

    YanıtlaSil
  3. "kurban olarak kendine et isteyen bi tanrıları var ya hani"
    bu yorumunu düzeltmen gerektiğini düşünüyorum, bir inanç hakkında bu kadar aşağılayıcı konuşmak hoş değil.
    belki yazarken sana aşağılayıcı gelmemiştir ya da okuyan bazı kişilere ama o dinin bu ibadetinin sebebini ve şartlarını daha iyi araştırmalısın. senin ifadenden bu konuda yeterince fikir sahibi olmadığın sonucunu çıkardım şahsen.

    öncelikle vegan olma konusu bu endüstriyi protesto etme kısmını anlayabiliyorum ve bu kısımda herhangi bi dinle bir çelişmişliği de yok.

    ama bu dinin mensuplarının hayvanlardan faydalanma şekillerini din hakkında bir fikrin olmadan eleştirmen yanlış olur. bu konuda alim olduğumu iddia etmiyorum ama kendi öğrendiklerime göre düşündüklerimi söylüyorum.
    islam dininde her şeyden önce bir Yaratan inancı vardır. Yaratan'a inandıysan da onun emirlerini/sözlerini dinlersin, inanırsın. Elinde bir kutsal kitap var ve bu kitap ve peygamberin hayatının kullanım kılavuzudur. Hayvanların etinden sütünden yararlanabilirsin, senin için yarattım diyorsa Yaratan, ben yerim.

    ve kurban hakkında söylediğine gelecek olursak, bence bu dinde ne ifade ettiği konusunda ayrıca araştırmalısın ama benim kısa açıklamam şu olur:
    öncelikle eti kendine isteyen bir tanrı yok ortada. adı üstünde olay kurban etmek, senin için değerli bir şeyden O'nun rızası için vazgeçmek. kesilen kurbanın etinin bir kısmının komşuya ve ihtiyaç sahiplerine dağıtılması da bu ibadetin içeriğinde vardır.
    senin kurduğun cümleden, ben, çok aşağılayıcı bir şekilde putlara tapınmaya benzer bir olaymış gibi izlenimin var olarak anladım. hayvanı kesip, tanrı o eti yesin diye bir kenara törenle bırakıyoruz sanki.
    islamda yapılan şeyler Allah için değil (O'nun bizim yaptıklarımıza ihtiyacı yok) Allah'ın rızası için yapılır.

    üslubum herhangi birini herhangi bir şekilde gücendirdiyse kusura bakmasın, öyle olmamasına elimden geldiğince özen gösterdim (burda 2 saat klavye başında fetva vermiş gibi görünmek istemezdim ama fikrimi belirtmek istedim.)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkese cevap veremiyorum telefondan girdigim icin ama bu yoruma cevap vermem gerekiyodu.
      Oncelikle yorumum da hic bir asagilayici kelime yok. Tanri var kurban var ve hayvan var. Hayvan nedir? Ettir. Sebze meyve midir tanriya verilen kurbanlar? Nasil bunu asagilayici goruyosun acaba? Bu cumlede bir dinin sartlarindan gereklerinden vs mi bahsetmisim? Ne icin kurban verildigi kimin icin verildigi gii bi yorumda bulunmamisim zaten.

      Ayrica ne yazik ki dogar dogmaznufus cuzdanina musluman yazilan, allah carpar cumlesi agzina sakiz olmus bi toplumda yetisen ve 18yasina kadar din dersi adi altinda zorla islam ogretilen bir genc olarak islam hakkinda nasil bilgisiz olabilirim soyler misin? Ogrendiklerim bana sacma geldi ve dinin hayatimda bir yeri yok.

      Senin icin yarattim diyors ben yerim cumlesine verecek bir cevabim yok ama. Fakat o kitapta cok daha fazla seyler soylenmekte, alim degilim dedigine gore kitabi okumamis ve her denileni yapmiyorsun demektir bu. Neden et.yeme kismini o diyorsa yaparim diye yapiyosun o zaman?

      Ben de bunlari gucendirmek icin yazmadim aynen.aksine gercekten cevaplari merak ediyorum. Ama benim din hakkinda hic bir elestiri veya yorum yapmadan dogrudan sordugum sorudan bile saygisizlik aligladiysan bilmiyorum su an kilicin ucundayim belki de.

      Sil
    2. belki okurken o cümledeki üslubunu yanlış yorumlamış olabilirim, bana aşağılayıcı geldi. kastetmedim diyorsan benim de itirazım olan bir şey yok.

      yazdığım açıklamaların sebebi de cümlenden algıladığım aşağılamanın bu ibadetin gereklerini yanlış veya eksik bildiğine yorumlayarak bu bakış açısından bir açıklama getirmek istedim.

      "Ayrica ne yazik ki dogar dogmaznufus cuzdanina musluman yazilan, allah carpar cumlesi agzina sakiz olmus bi toplumda yetisen ve 18yasina kadar din dersi adi altinda zorla islam ogretilen bir genc olarak islam hakkinda nasil bilgisiz olabilirim soyler misin? Ogrendiklerim bana sacma geldi ve dinin hayatimda bir yeri yok."
      bu konuda çocukluğum fikrimce daha şanslı geçti. bana Allah çarpardan çok "merhamet eder, affeder" öğretildi. ailemden kaynaklı olarak da dini eğitimim okuldaki o zorunlu derslere kalmadı çok şükür. hayatında kendin araştırmadan sana dayatılmış olan dini bilgiler varsa sadece, bu konuda eksik bilgi sahibi olabilme ihtimalin var.

      "alim degilim dedigine gore kitabi okumamis ve her denileni yapmiyorsun demektir bu."
      alim değilim demek öyle kulaktan dolma biliyorum demek de değil. ben hala öğrenmeye ve yapmam gerekenleri de yerine getirmeye çabalıyorum. bu konuda alim olduğumu iddia edip konuşmam tabi ki.

      sözlerinde kasten saygısızlık aramıyorum. sadece istediğin gibi sana bakış açısını sunmak istedim kendimce. benim niyetim de hiçbir zaman aşağılamak ya da gücendirmek değil.

      Sil
  4. Ben de şunu merak ediyorum, konudan bağımsız, yani konuyu kurban değil de x olarak değiştirelim. Bir taraf neden ''gücenmeyin ama budur doğrusu'' diyebilirken diğer taraf aynı şeyi diyemiyor? Açıklayayım. ''Merhaba, bence bu aşağılamadır, doğrusu budur, bu budur, ''kişisel'' inancım budur'' demek kadar doğal bir şey yok, bunu kimse kısıtlayamaz. Ama o kişisel inanca zıt bir ifade görünce aynı genişliği ona tanımamak biraz ikiyüzlülük değil mi? İslam'a ''içeriden'' bakabiliyor olsa, bu konuda çok derin bilgisi olsa zaten aranızda fark kalmazdı, aynı senin istediğin gibi olurdu, ''dışarıda'' olduğu için kurban olayı ona ''tanrı istiyorsa yiyip yememesi farketmez'' gibi geliyor olabilir. Bu arada ben her gün et yiyorum, dediğim gibi konu kurban vs değil, konu aynı tonda fikir beyanlarının sadece bir tarafın üstünlüğüne bırakılması. ''Sana aşağılama olarak gelmiyor ama bu aşağılamadır ve bu yorum düzeltilmelidir'' demek bir tarafın üstün olduğu iddiasına götürüyor ki bunu ispatlayacak bir kanıt göremiyorum.

    YanıtlaSil
  5. höt desek inançlı biri kendini yatağa yüzüstü atıp ağlamaya başlıyor.çocuk gibi her şeye ağlıyorsunuz, cam gibi de kırılgansınız. hayatınızda hiç gerçek aşağılanma yaşamadınız sanırım...
    ikincisi de zaten veganlar en başından canlıların insanlar için yaratıldığına inanmıyor ve bu düşünceyi de iğrenç buluyorlar. ve kurban olayının ilkel dinlerdeki uygulamalardan farklı yanı ne zaten? çok yüce bir tanrının buna neden ihtiyacı var? semavi dinlerdeki hikayesini de biliyoruz ve hala kulağa saçma geliyor. daha iyi bir versiyonunu biliyorsanız anlatın belki ikna oluruz. ve eğer yoksullara doymalık yiyecek dağıtılacaksa bu neden hayatı elinden alınmış bir canlının eti olsun? sanki sebzeyle beslenemiyormuşuz gibi. onun yerine bi karton erzak hazırlansa mesela etten daha uzun süre götürür bi aileyi.
    -yoksulluğa başka bir çözüm getirmeyip sadece sadaka ve kurban tavsiye etmesi de başka bir mesele tabii-
    bir de yaradanın her dediğini yapıyor musunuz acaba? çok fazla inansanız bile soru sormak kötü bir şey değil. arada gelen emirleri aklınız ve vicdanınızla sorgulayıp kendi cevaplarınıza ulaşmayı da deneyin. başkalarına zarar vermeyecek türden sonuçlar olması tercihimizdir tabii. en azından mezbahada kesilmeyi bekleyen hayvanlar için öyle...

    YanıtlaSil
  6. Bir başka canlının sütü, haliyle peyniri ve yoğurdu yararlı olmayı bırakın direk zararlı: http://veganizm.tumblr.com/post/44721384784/sutteki-kazein-adl-ana-protein-insanlar-icin

    %99 acı çekiyolar happy farming olayı güzel denmiş, inek o sütü senin benim için üretmiyo, tavuk da yumurtasını. Konu zaten tam da bu. Köleliğe, sömürüye karşı durmak. Humane meat olayı da var mesela, sanki bir başka canlıyı öldürme hakkı, o canlıya doğala yakın bir hayat verdiğinde otomatikman kazanılıyormuş gibi. Kellesi, başka birinin midesine gitmek uğruna kesilen hiçbir canlının hayatı güzel geçmiş olamaz. Cinayetin, hırsızlığın, sömürünün "insancası" olmaz.

    Bu arada Burcu, ürünlerin deneysiz olması cruelty-free olmalarına yetmiyor malesef, deney yapmayan bir kozmetik markasının rujları yine balmumlu, ojeleri farları carmine'li oluyo mesela. Hem deneysiz üretilip hem de içeriğinde hayvansal madde - paraben vs. gibi zararlı kimyasallar - palm barındırmayan ürünleri derleyeceğim bi blog düşündüm, bikaç post birikip blog kendine gelince haber ederim istersen.

    YanıtlaSil
  7. Nelli'cim bir dindar muhafazakar ''doğru budur'' diyor ya, sen de vegan muhafazakarsın.

    BAZI insanlar hayvan proteini yiyor, bazı insanlar sütün yavru için olduğunu biliyor ve evinin bahçesinde yetiştirdiği hayvandan yararlanıp sütten peynir yapıyor, yaşamının parçası bu. Sürdürülebilir sistemleri yaşatan şey bu yeni nesil çiftlikler. Tavuk besliyor, yumurta gibi değerli bir besin kaynağını kullanıyor. Var bunlar yani, bunlar bazı yaşamların parçası. Yediğin soyanın yarısından çoğu genetiği değiştirilmiş, evin bahçesindeki tavuğundan yumurta alana hırsız demek biraz Türk işi cahillik. Bunun katillikle hırsızlıkla alakası yok, öyleyse bin yıldır tüm ''çiftlik'' aileleri katildi, caniydi..

    Dindar muhafazakar bakıp günahkar diyor ya sen de katil cani falan diyorsun anlamaya bile uğraşmadığın biri için. Farklı bir felsefesi var, farklı bir bakış açısı var diyemiyorsun, nedir bakış açın neye inanıyorsun demediğin için ezbere konuşuyorsun. Et yemeyen bir Hüseyin'sin yani.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. veganlar bu besinlerin yerlerinin doldurulabilir olduğuna, yaşama hakkı olan bir canlıyı sömürmeden de elde edilebileceğine inandığı için her türlü sömürüye karşı. evin bahçesinde tavuk olmaması gerektiğine, tavuğun beslenmemesi gerektiğine, tavuğun yaşamının bir başkasına değil, tavuğun kendisine ait olduğuna inandıkları için de yumurtasını almanın hırsızlık olduğunu düşünüyorlar. ayrıca yumurta yemenin sonucu olarak horozların-erkek civcivlerin öldürülmesine sebep olacağını bildiği için de bu 'besin'den vazgeçerler. sonuçta yumurta yemek hem hırsızlık hem de cinayet oluyor gerçekten. ve yemek kültürümüzün bir getirisi-götürüsü olarak hepimiz katillikten payımıza düşeni aldık.

      Sil