22 Haziran 2013 Cumartesi

Buraya bi vegan alabilir miyim?

Eveeet, bir regl gününde daha 4-5 ağrı kesiciye rağmen ağrıdan uyuyamayıp, sabah 5-6 sularında radikal kararlar alma anıma daha hoşgeldik efenim. Bunu 6da yazıyorum ama gün içinde aklıma geldikçe bi şeyler ekler ekler anca akşama gönderirim gibi. Radikal kararımla başlıyorum.

Ben vegan olucam çucuklar! (Tuğçe hiç sevinmicek ama olcam tuğçe tutma lkdasjdlajs) Nasıl karar verdiğime gelirsek; zaten bi kaç aydır vejeteryanlık alıştırmalarındaydım, geçen hafta da okulun orda bi billboardda iyrenç bi reklam afişi gördüm. Sucukçunun teki gitmiş sucuklardan %33 mü ne yazdırmış. Hayvanın öldürüldüğü yetmezmiş gibi ölüsüyle oynaşılmış, eyleşilmiş, şakalar komiklikler vs. Yüreğim cızladı. Bu yükü kaldıramam ben didim. Zaten etçil bir insan olmadığımdan çok zor olmayacak diye düşünüyorum. Yalnız tamamen hazır bir halde olmak istiyorum. Şöyle, sorular ve bilgilendirmeyle açıklarımı kapatmam lazım.

Bi kaç siteye bakıp bilgilenmeye çalışınca her yerden derisi yüzülmüş, ağzı burnu akmış hayvan fotoğrafları fırlıyo abi. Daha fazla bilinçlenme görseline, yazısına ihtiyacı olmayanların takıldığı vegan siteler var mı? Türkçe olarak yalnız. Yemek kitabı bakıyım dedim, tariflere göz attım beyaz şarap diyo tariflerde mesela. He cebimde onla dolaşcam ben. Öğrenciye uygun vegan yemek kitapları yok mu? Mutlaka bi yemek kitabı edinmem lazım, başka türlü giremiycem yoksa bu işe. Yemekleri, kitaptaki tariften bakıp yapma takıntım var çünkü, internet kesmiyo.

Sonraaağcığğma...heh. Bunu okuyan vegan arkadaşların evlerinde vegan olmayanlar var mı? Varsa etçillerle nasıl sürdürüyosunuz bu işi? Şimdi ben anneme tutup vegan oluyom ben demem mesela, tutar fırın kapağıyla döver beni. Kadın zaten kırmızı et tüketmeyişime kahrolup duruyo. O yüzden ben aşşağdan aşşağdan veganlığımı yürütücem. 1 seneye kalmadan eve çıktığımda da işalla bi poroblem kalmıcak.

Yine bunu okuyan veganların günlük hayatını anlatası varsa, neler yediğini söyleyesi varsa, bi derdi sıkıntısı varsa gelsin yazsın dalskdşalskd üşenmem okurum. Ne kaa çok vegan o kaa iyi.

Ha şöyle bi şey var ama. Japonya'ya gidince, "bu keşişi kesip yiyoz biz çok leziz" deseler "getir abi koy koy" derim!!! Yıllarca Japonya'da her şeyi yiycem hayaliyle yaşamışım, bi ucundan ıstırmadan gidemem!!! Kara günüm olarak kabul ederim ben onları. Bir takoyakiye hasret göçüp gidemem!! Kokusunu alıyom tadı geliyo her Japonlu şeyde görünce! İnsanoğlu bencil pisliq işte. (Yıllar insanı değiştirebilir gerçi ne bilicen)

Şimdi bi şey aklıma geldi, bi dizide kadın "vejeteryan somon" yemeği yapıp duruyodu. Balık yiyok mu ya? Nasıl oluyo o kılçığını mı yalıyoz? Çok kafam karışık oy. İşte böyle toptan bana bi yüklersek bu informeyşınları, çok hoş olacak. Evet, bu kadar galiba :3

Güncelleme 1: Şu an tesadüfen Dnr'daki yaz indiriminde Jonathan Safran Foer'in Hayvan Yemek kitabını gördüm. Attım sepete. Dursun bakıyım.

Güncelleme 2: Bi de kendime bi defter alıyım vegan günlüğü gibi yapıp sevdiğim, sevmediğim tarifleri ürünleri vs. yazarım. Hep kırtasiye hastalığından bunlar.

40 yorum :

  1. etçil var tabi evde sürüsüyle ve direk vegan olduğunu şunu bunu yemediğini söylediğinde çok takılıyolar durmadan bi gerginlik oluşuyo, bikaç ayda düzen oturuyo. ama şey diyebilirsin anana, "ben sağlıklı beslenicem o yüzden yemeklerde tereyağı ve margarin kullanmasan, ayçiçek ya da zeytinyağı kullansan ben de onları yesem olur mu?" yumurtayı sütü peyniri kestiğinde zaten işkillenicek ama bilemem artık orasını... peynirin sıkıntısını biraz çekiceksin çünkü üretildiği madde yavruları sütü tüketmeye teşvik etmek görevi de gördüğü için bağımlılık yapıyo. ama ben 3 ay sonra hiç aramaz oldum kendisini. zaten o 3 ayda da durmadan peynirrr diye gezmiyosun ara ara geliyo, ki aynı anda o canların neler çektikleri de geldiği için aklına sorun olmuyo yememek. ki şansına ecolife (vegandukkan.com) vegan krem peynir getirmiş, sen ankaradaydın sanırım ama internetten temin edebilirsin siteye sonbaharın başında ekliyceklermiş. tatlı konusunda sıkıntın olursa alırsın bitter çikolatanı, alırsın soya-pirinç-fındık sütünü, yaparsın bi vegan brownie, mis... zaten reçel meçelde sorun da yok. ki meyve gibi bi nimet varken pek aramıyosun genelde (ya da ben aramıyorum).
    türkçe vegan yemek kitabı hiç görmedim açıkçası ama biçok yemek bitkisel yağ ile yapıldığında vegan olup çıkıyo zaten, zeytinyağlı dolmalar sarmalardan tut pilavlar çorbalar (sütlü çorbalar ve tarhana hariç) her türlü sebze. hazır çorbalardan uzak durmak lazım bu arada, peynir altı suyu tozu belası sağolsun. vegan türkçe siteler var hatta veganizm.tumblr.com'umuzda biz "vegan&vejetaryen bloglar" diye bi bağlantı koyuvermiştik sayfanın tepesine, ordan da yemekli sitelere ulaşabilirsin. onun dışında yabancı bi sürü vegan tarif sitesi var vaktim oldukça çevirmeye çalışıyorum ama hem bazıları entel entel malzemeler koyuyolar kıl oluyorum hem çok yorucu bi iş, ne zamandır yapmadım o yüzden de. aklıma gelen başka bi şey yok şu an, gelirse tivitırdan gunubirlik'e şeyaparsın oyum da ben.

    YanıtlaSil
  2. He evet o gerginlik ortamından hiç hoşlaşmıyorum. Annem zaten yemeklerde zeytinyağı ayçiçek yağı kullanır bak ordan bi artım var.
    Süt zaten içmem, sadece gevrekle tüketiyodum. Artık hayvansal olmayan sütlerin arayışına giricem o zaman. Vegandukkan'a bi bakıyım temem.. Benim tatlı anlayışım genel olarak meyve zaten :') Onda da sıkıntı yok temem.

    Tarhana da ne var? Ay hiç yemek bilgim yok da benim tarhana da mı hayvan yoksa diycem o derece dşalskdşaksd Vaaa hazır çorbalar!! O zaman her şeyin içindekilere bakıp alıcam temem.

    Tumblr sayfanıza da bakıyım bi. Ben yine bi derin araştırmaya giriyim ya vegan yemek kitabı türkçe olaraktan, belki kıyıdan köşeden çıkar :')
    Teem saaol gelirim ben tivitırdan arada.

    YanıtlaSil
  3. Her şeyin içeriğine bakmak şart zaten mutlaka.
    Alpro diye bi marka var onun bitkisel sütlerini bulabilirsin migrosta, ama tofu yok tofu carrefourda var. iyyrenç bi şey kendisi, bi tarifte falan kullanmıycaksan hiç bulaşma diyiim... foranın siyah zeytin ezmesiyle birlikte ekmek arasına sürünce tadını almıyosun ama mesela. ekmek sürmek falan demişken fiskobirliğin fındık ezmesi var vegan ve leziz. kahvaltıda sıkıntı çekmezsin onla hiç.
    bekleriz ifinim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. fiskobirlik vegan mıymış ene ailem de fiskobirlikçi, vegan olasım varmış demek iyi iyi dşkasdakjsd

      Süt zorlıycak beni..Bi an önce gidip almam lazım. Kahve konusunda özellikle. Kahvede de var mı hayvansal şeyler?

      Sil
    2. kahvede de süt dışında bi sorun yok sütü değiştirdin mi sorun kalmaz. hazır tek kullanımlık nescafeler yalan oluyo yalnız, ev nescafelerinden alman lazım.

      Sil
    3. Hazır nescafe evde kullanmıyodum, dışarda da kullanmıyorum artıkın o zaman. Ben bi şu yolladığınız linklere oturup gömüleyim bugün.

      Sil
  4. Veganlık zor iş. Çoğu vegan sitelerde sen bunu öğrenip kaçmayasın diye söylemezler ama öyle. Çok dikkatli beslenmen lazım. Süt ve yumurta olmaması B12 alamaman demek. Eksikliğinde çok büyük hastalıklar ortaya çıkıyor. B12 takviyeleri bulunuyor, Solgar kapsülleri falan var. Ayrıca protein miktarına dikkat etmek gerekiyor. Baklagillerle karbonhidratları beraber alırsan protein oluşturur.

    Benim evde de bir etçil var ve sadece et yememem bile onu kahrediyor, senin anne gibi. O yüzden veganlık konusunda yüzlerce kavgadan sonra annemle yaşarken vegan olmamaya karar verdim. Kafa huzurum için. Ama sen bir bahsetsen belki ikna edebilirsin seninkini.

    Yemek yapması o kadar zor değil ama. Ankara'daydın değil mi? O kadar merkezi yerde bir vegan dükkan ya da büyük bir market bulunuyordur illa ki. Süt yerine buralardan alacağın soya sütü, badem sütü falan kullanabilirsin. Bizim Türk yemeklerinden bazılarını sadece içinde eti çıkarsan zaten vegan olacak. Yapması çok da zor değil bence. Yemek kitabı hiç araştırmadım cimri olduğum için. Blog vereyim?

    http://veganyemekler.blogspot.com/ (burda çok güzel bilgiler de var. beyin yıkama seansları değil de)
    http://veganlezzetler.blogspot.com/
    http://vejetaryengunce.blogspot.com/
    http://veganmayonnaise.wordpress.com/
    http://www.glowkitchen.com/

    Not: Balığın da acı çektiği söyleniyor. Çoğu vejetaryen balık da yemez.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hali hazırda da b12si sorunlu bir insanım zaten. Bunun takviyesine dikkat edicem o zaman.

      Sanmıyorum ikna edebileceğimi. Ama sağlıklı beslenme için şöyle şeyleri deniycem, hayvansal gıdaları azaltıcam diyip tükettiğim sütü değişime gidebilirim en fazla.

      Burda büyük marketlerde vegan kısım olması lazım yanlış hatırlamıyosam. Onlara bi bakıcam.

      Bloglara da tek tek bakıyım :3 Hah balığı iyi dedin. Balık hastasıyım ben o nasıl olcak diye düşünüyorum :') Sen tüketiyo musun? Bi de mantar da yemeyenler varmış sanırım öyle bi şey duydum.

      Sil
    2. Benimki çok kıllanmıştı öyle yapınca, kavgalar kavgalar:/ Neyse en azından sütü güvendiğimiz sokak sütçüsünden yumurtayı da organik pazardan alıyoruz. Tek başıma yaşadığımda bunlar olmayacak kafam rahat olacak en azından...

      Ben balık tüketmiyorum zaten iğrendiğim bir şeydi. Mantar hayvan değil, siniri falan yok, paranoyaklıktan tüketmiyorlardır.

      Yalnız bunun bir hayat tarzı olduğunu unutmamak gerek. Deri giymemen lazım. Popüler kozmetiklerin çoğu hayvanlarda test edildiği gibi rujlarda hayvansal ürün barındırabiliyorlar. Hele rujlar. Sadece makyaj değil tabii evinde kimyasalla yapılmış her şey için geçerli. Benim diğer bloga beklerim eğer merak edersen:D

      Sil
    3. Biz nasıl suda boğuluyorsak balıklar da karada aynı şekilde boğuluyorlar ki balık vegan değil diğer hayvanları neden yemiyorsak aynı sebeplerden.

      Watsons'ta superdrug markasının birçok vegan ürününün sanısıra B12si de var sarı bi kutuda, 60 hap içeriyo her kutusu. Ki turşularda da B12 var dedi gezi parkında vegan mutfaktaki 15 yıllık bi vegan abimiz, bi bildiği var demek ki. B12 zaten depolanan bi şey olduğu için o hap takviyesiyle sorun kalmaz.

      Sil
    4. @cyborg Deriymiş kürkmüş işim olmaz zaten. Kullandığım kozmetiklere dikkat edicem demek ki, ki zaten çok sınırlılar. Senin bloga da geliyorum bugun temem :3

      @gri aha turşu mu oy negsel o zaman :') b12 hap işine gireyim ben.

      Sil
    5. Superdrug'ınkini hiç bilmiyorum ama aktif B12 içermiyor piyasadaki her kapsül. Mesela deniz yosunu kapsülleri aynı şekilde aktif B12 değilmiş. Öyle olunca B12'in yüksek gibi görünse de eksiklik belirtilerini yaşıyorsun. Solgar'ı biliyordum bir tek, Superdrug'a da bakayım.

      Sil
  5. okuymuyom bile sadece bana ben bunları bunları yemicem diye liste yap ona göre arkadaşlığımızı elden geçirelim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. he ben sana nayn çekerim taam senlik bi şey yok şaoskadsodkasd

      Sil
    2. her şey bi kenara yoğurtsuz nasıl yaşar bi insan ::'''))))) neyse elleşmiyom taam taam asdfghjklşi

      Sil
    3. şdlaskşdaoskl yaşıycam :3

      Sil
    4. üşenmez vegan yoğurt yapar canım.... her şeyin veganı var.

      Sil
  6. Ya benimde merak ettiğim şeyler vardı. Mesela bizim eve gelen yoğurt ve süt küçük bir mandıradan geliyor yani hayvanlara ticari verimlilik için strateji uygulanmayan bir yerden geliyor. Şimdi bu hayvanlar normal sağlık döngülerinde yaşıyorlar ben bunların sütünü tüketebiliyormuyum?

    Bende düşünüyorum veganlık hadisesini tamamen vegan olamasamda en azından tüketimimi azaltmak istiyorum ama ben çok etçil bi insanım benim için çok zorlu bir durum olacak..

    Hazır sen böyle paylaşımlamışken bende soram dedim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hee bak benim de cevabını merak ettiğim bi soru oldu bu.

      Sil
    2. Veganlık her ne kadar hayvanlara çektirilen acılara ve uygulanan sömürüye karşı çıkmakla başlasa da çoğunlukla genel bir özgürleştirme arzusuna dönmekte, bizim için üretilmediğini ve bedenimizin ihtiyaç duymadığını bildiğimiz şeyleri tüketmeye karşı durmaya dönmekte. Bir inek ne kadar mutlu yaşarsa yaşasın onu kesip yemeyi kabul etmemek, sütü daha iyi koşullarda sağıldı diye o sütün bizin için üretilmediğini göz ardı etmemek önemli.
      Kaldı ki evdeki hamile kedi-köpeğin sütünü nasıl içmiyorsak ineğinkini içmek de onları içmek kadar garip ve ihtiyaç dışı. Üstelik piyasada bu kadar leziz ve çeşitli bitkisel sütler varken.

      Sil
    3. Ama bir görüş birliği yok sanırım. Şöylede bir durum var ineğin sütü bir süre sonra yavrusu otlanmayı öğrendiğinde kalıyor ve bu süt inekte sağılmadan kalırsa rahatsızlık veriyor. Bu sütün ineğin acı çekmemesi içinde sağmak gerekiyor. İşte kafam bu noktada karışıyor. Sonuçta o sütü yavrusu içmiyor. Sağılmak zorunda, ozaman neden içememeliyiz? Kaldıki ineklerin yüzyıllardır evcilleşmesi hasebiylen özgür yaşama gibi bir yolları olmayabiliyor. Yani kedi gibi köpek gibi bakılmak durumundalar.

      Sil
    4. Nelli'nin dediklerini ben de (şu an kaynak hatırlamaksızın) okudum, yani o sütün bizim için olmadığı, zaten bi insanın ihtiyacı olan şeyler için yetersiz veya gereksiz olduğu konusunu.
      Şimdi senin sorun mantıklı geldi demet, çiftlik hayatı konusunda bi bilgim olmadığından gerçi nereye çekilirsem oraya gidiyorum :B

      Sil
  7. Yok ben babaanneme sordum işte bu durumu. Yani yavru otlamaya başladığında o süt gelmeye devam ediyor ama sütler memede birikirse hayvana acı veriyormuş. Sağılmayan hayvanlar bağırır çağırır hatta ağlar gibi inlermiş.Bazen memesine yetişebilenler kendi sütlerini emermiş o acıdan kurtulmak adına. Kışın bu konuyu düşünürken babaanneme sordum ben..



    Mesela yün mevzusuda; koyunlar ve kuzuların belirli periyotlarda kırkılması (makasla tüylerinin kısaltılması) gerekiyor aksi takdirde uzun kıllar hijyeni bozuyor mikroorganizmalara yuva oluyor hayavanın hareketini zorlaştırıyor. Bu yünün makasla alınması bizim saç kesilme işlemimiz gibi hem hayvan için yararlı hemde acısız. Bu yün kullanılmamalımı mesela.

    Nelli'nin bahsettiği konuyu anlıyorum, ama evcilleşip doğal mekanizmadan ayrılmış doğal içgüdülerini kaybetmiş bu hayvanlara insan bakımı şart. Yani hadi ineği özgür bırakalım desek koyunu özgür bırakalım desek yaşama şansları çok düşük.

    Evde bir muhabbet kuşum var mesela. Ben satın almadım biri bakamadığı için bakıyorum. Ama hayvana çok üzülüyorum. Şimdi onu salsam 10 metreden uzun uçamayacak, yiyeceğini temiz edemeyecek ve diğer kuş yada hayvanalara yem olacak..

    Yani bu özgürlük konusunun sınırlarını tam kavrayamıyorum veganlık konusunda.

    Tavuk mesela paso yumurta yapıyor. Yumurtalarının hepsi yavru birey olmuyor. Yumurtlayıp bırakıp gidiyor tavuk. Tavuk onun birey olmasını istemiyorsa yememizde sakınca olması durumu ne olacak. Tavuk hergün yumurtluyor ama hepsine oturup civciv yapmıyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok güzel sorular bunlar ha. İnternette bi bakıyım dedim nasıl araştırcağımı bile bulamadım demet dşaksdaskdaşlsdk bilenleri bekliyom.

      Sil
    2. benim de ciflik hayvanlariyla ilgili pek bilgim yok ama bizim isyanimiz daha cok endustriye karsi. en azindan benim oyle. cekilen acilara karsi. hayvanin bakimini yapmak icin tuylerini kesmekte sorun yok. ama ben nerden geldigini ve ne sartlarda olusturuldugunu bilmedigim yunu giymem. et ve deri zaten hicbi turlu. cunku vahset ve ihtiyacimiz olmayan bi sey sadece zevk icin olduruyoruz. ayrica hangi hayvan turu var ki bir digerinin sutu olmadan yasayamayan ? o da zevk isi. ama bu endustrilerde gercekten cok korkunc seyler yasaniyo. soyledigim gibi biz daha cok endustriye karsiyiz. bi gun daga bayira yerlesip de tavugun olursa dusunursun bence onu.. cunku su sartlarda sadece vahset

      Sil
    3. eğer hayvanın tüyü çok fazla geliyorsa yaşadığı coğrafya yüzündendir. evrime bakıcaz burda. çok fazla tüy varsa bu o hayvanın soğuk bir coğrafyaya ait olduğuna işarettir. yani eğer bu hayvan tüyleri yüzünden acı çekiyorsa yine uygunsuz bir yerde insan üretimine maruz kaldığı içindir. dediğim gibi şimdi bugün bütün kafesleri kırsanız dahi çiftlik hayvanlarının büyük çoğunluğu ölür. çünkü doğalarına tamamen yabancı birer tür haline getirdik onları. köleliği genlerine işledik neredeyse. ama kafesleri kapalı bırakırsan da bu korkunç sistemi devam ettirmiş olursun. o yüzden burada insanlar yapabileceklerinin en iyisini yapmalılar. talep etmemeli ve sistemi çökertmeli. en azından kurtulacaklar için özgür bir hayatı temin edebiliriz.

      Sil
  8. Şimdi beni buraya kim çağırdı dskjfhgsdjhfjh

    yemek konusunda sebze sebze sebze bol bol tahıl mis gibi. eğer üşenmezsen istediğin şeyi pişirebilirsin.et tadını seviyordunsa soya eti, soya kıyması neyin satan onlayn siteler var. ben sevmediğim için hiç sipariş etmedim fekat sen istiyorsan alabilirsin. soyanın içinde et-sütten alacağın bütün vitaminler mevcut. o yüzden soya önemli. sen vicdani olarak vegan olacağın için tabii ki balık ta yiyemezsin. balıktan alacağın omegayı da keten tohumundan ve soyadan temin edersin. ketenin içinde çok omega3 var. ben öğütülmesiyle falan uğraşmak istemediğim için direkt gidip bitkisel kapsüllerden aldım :3 onla da uğraşamam diyorsan omegalı bir sürü bitki var.bakarsın netten.

    Vegan olmanın zor tarafı aslında dışarıdan alacağın çoğu şeyin içinde peynir altı suyu olması.o yüzden abur cubur da dahil çoğu şeye elveda demek zorundasın :") fakat cips için pringlesın 3-4 tane vegan cipsi var.kutuların üstünde yazıyor hatta.türkiyede zor görülen bişey bu :")

    görüş birliği konusu. sağlık için vegan olanlara vicdani meseleler bişey ifade etmiyor.fakat hayvanları sömürmeyi, onları kendi çıkarları için kullanmayı reddettiği için vegan olanlar arasında çok fazla görüş ayrılığı yok. tıpkı insanlar gibi hayvanlar da yalnızca kendileri için yaşamalı.özgür olmalı.vücutlarının kontrolü başkalarında olmamalı vs vs. inekler,tavuklar,tavşanlar ve daha bir çok hayvan türü uzun yıllardır çiftliklerde üretiliyorlar ve hepsinin genleriyle oynanmış.daha çok yumurta versin,daha çok tüylü olsun,daha çok etli olsun ya da çok s.çmasın osurmasın diye onlarca ilaç katılıyor yemeklerine. o yüzden çifliklerden evinize gelen hayvansal ürünlerin doğadakiyle hiç bir alakası yok. sağlıklı değil. orda yetişen hayvanlar da başka türlü bir yaşam bilmiyorlar ve acı içindeler.bugün bütün kafesler kırılıp hepsi dışarıya bırakılsa da çok büyük çoğunluğu ölür büyük ihtimalle. bu insanların hatası.sistem yanlış.her şekilde öleceklerse onları sömürmeye devam mı etmeliyiz peki? hayır tabii. talep etmeyip sistemi çökertmek en iyisi.en azından daha sonra çekilecek acıların önüne geçmiş oluruz.
    ineklerin sütü meselesi. memelerde hala süt varsa ve ortada çocuk yoksa hayvan vücuduna çeki düzen veriyor.misal bizim kedinin yavrularını, memeleri hala doluyken sahiplendirmiştik. fakat içecek kimse kalmayınca kedinin vücudu süt üretmeyi bıraktı.ve bir haftada memeleri dümdüz oldu. ineklerde de aynı şeyin olacağını düşünüyorum. aksi olsaydı doğadaki bütün yavrularını kaybetmiş taze anneler perişan olurdu.
    devam edicem dur bekle dsfkjgsjkhgfsjh

    YanıtlaSil
  9. karışık oldu mesaj biraz ama idare edicen.son olarak çevrendeki et-süt tüketen insanlar. özellikle yaşlıların bu meseleyi anlaması daha güç.çünkü bizden önceki nesil anne-babalarımız endüstriyel kafayla yetiştirilmişler. üretimin tavan yaptığı kalkınmacı bir anlayışla büyüdüler. ve bu yüzden genellikle ürünün nereden nasıl geldiğini sorgulamıyorlar. önemli olan gelmiş olması. onlara göre insan olmayan doğa, insanların kullanımı için var ve insanların onlara karşı bir sorumluluğu yok. bu antroposentrik anlayış dünyayı bu hale getirdi.şimdi ise yavaş yavaş bunun yanlış olduğunu gördüler ama yine de hala kimse ağaçları önemsediği kadar hayvanları önemsemiyor.çünkü büyük kıyımlarla sebep oldukları iklim değişiklikleri kendilerini doğrudan etkiliyor.fakat onlara çiftliklerdeki milyonlarca ineğin gazlarının en az egzozlar kadar sera gazı etkisi yarattığını söylesen de buna inanmazlar çünkü direkt hazlarına müdahale etmiş olursun. hazcı anlayışla mücadele etmek için ise köklü bir bilinç değişimine ihtiyaç var. velhasılı kelam, yemekle ilgili üzerine geldiklerinde sen yalnızca haklı olduğundan ve yanlış bişey yapmadığından emin ol. onlar yanılıyorlar. bu sayede karşılarında güçlü durabilirsin :3
    eğer tartışmaya gireceksen de çok bilgiye ihtiyacın var çünkü aklına gelebilecek bütün klişelerle üstüne gelecekler.eğer tam olarak neye neden karşı olduğunu bilmezsen çok çabuk sarsılabilirsin. veganlığı sadece bir beslenme biçimi değil bir duruş olarak sebepleriyle birlikte öğrenmek istiyorsan: http://hayvanozgurlugucevirileri.com/ ve http://yeryuzuneozgurluk.blogspot.com/

    veganlık kolay değil zor bi mesele. umarım pes etmezsin. kolay gele karşim :3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu kapsül işine pazartesi günü bi tura çıkıcam mikot, kafam takılırsa gelicem sana yine. Ve evet balığa da elveda dedim.
      Şindi ben sağlığım için vegan olmadım, sağlıklı besleneyim diye ölen biri değildim zaten. Vicdanen girdim bu yola.
      Bugün bak anneme dedim, hayvansal kaynaklı şeyler tüketmiycem artık dedim. Meyvelerimi aldım odama doğru ilerlerken, hemen ne yicen olayına girdi. İnek sütü tüketmicem dedim, başka sütler var bitkisel onları alıcam dedim. Sütün ne kadar sağlıklı oldugunu bilmiyo musun sen dedi. Nerden biliyosun kimin neyin araştırmasını okudun, annen dedi, televizyonlar dedi inek sütünü sağlıklı biliyosun dedim. Sen nerden okudun diyo bana. Araştırmaları, bilimsel verileri söylesem de kabullenmediğinden ben de sabırlı bi insan olmadığımdan iş tartışmaya dönüşmeden sadece sana tüketmiyceğimi söylüyorum diyerek gittim. Şimdi kendi evime geçene kadar da çeşitli baskılar yiyeceğimin farkındayım. Ha evet benim de çok detaylı bilgim yok evet ama süt bana yararlıysa da hayvan orda işkence görürken oh ne de yararlı diye içemem zaten. O yüzden bilgi eksikliğimle annemin savunması karşısında yıkılmam.
      Şimdi bu linkleri de alıyorum listeme hepsini okuycam.
      Mesela cyborgun verdiği ilk linkte çok güzel tarifler var, yarın hemen bi tanesini yapıcam içinde soya sütü vs olmayandan. Bizim burdaki marketten bulamam çünküsü onu. Böylece de anneme de alttan bi bak bildiğin her zamanki yemekleri yiyom şeyi aşılıcam.

      Demet'in sorusuyla ilgili de şu takıldı aklıma. Şimdi diyelim ananemin köyde tavuğu yumurtladı, kuluçkaya mı yatarlar illa ki hepsine? Bunu bilmiyorum. Demet'in dediğine göre o zaman bu yumurtanın insan tarafından tüketilmesi nasıl bi olay veganlık açısından? Yanlış anlaşılmasın açık buldum hemen yumurtaya gömüleyim diye demiyorum. Ben hiç bi durumda yemeyi düşünmüyorum zaten. Meraktan sadece.

      Sil
    2. tavuklar yumurtalarının bi kısmını kendileri yer diğerlerinin üstüne de kuluçkaya yatar. çünkü onun vücudunun buna ihtiyacı var. olayın doğal hali bu şekilde. bu geçenki köy gezimde gözlerimle görme fırsatım da oldu dskfjgsjhfgjds köydeki süt-yumurta olayı daha masum endüstridekine göre. ama her şekilde köylerde de erkek olan hayvanlar ölüme gönderiliyor. horozlar biraz büyüdüğü gibi kesilir, erkek danalar da ilk kurban bayramında başkasına satılır. her şekilde burada insan çıkarları söz konusu oluyor.

      Sil
    3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    4. He taam insanoğlu her türlü pislik diyon dalşksdşalsdkasd
      Bana net olarak marka vs söylesene mikot, soya kapsül vs. sen ne kullanıyosun?
      Ha bi de kahvaltılık gevreklerde de var mı hayvansal şeyler? Onlara da bakmak mı lazım içeriğine?

      Sil
    5. inek sütü insan vücudu için tamamen sağlıklı değil bu arada. onlar bizden daha iri hayvanlar ve içindeki protein ve kalsiyum oranı da onların kemiklerine göre doğal olarak. o yüzden bizim kemiklerimiz inek sütündeki kalsiyum emilimini tam olarak gerçekleştiremiyor. inek sütü inek içindir yani.zaten süt bebekler içindir.dünyada yetişkin olduğu halde süt içen başka bir tür yok. hele de gidip başka bir hayvanın memesinden süt çıkarıp içen tür hiç yok.
      ve bir de inek sütünde çocuk büyüyene kadar yanından ayrılmaması için annenin salgıladığı bağımlılık yapıcı bi madde var. insanların peynir ve süte bağımlılığı da bundan geliyormuş.

      Sil
    6. hi kafam az daha karıştı ama oturtmaya devam edicem. Şimdi benim bahsettiğim bu hayvanlar mesela anananemin bi tavuğu vardı bulduğu yere yumurtlar hiç sahip çıkmazdı. Yani yemiyorda-kuluçkayada yatmıyor.. E nolacak şimdük? İmam Mikot caizmi yiyekmi la skdhfkjdhsf

      Süt mevzusunu düşünüyorum uzunca. Çevre baskısı ve etrafda bulamamak birde bu tip vicdanı durumlarda istediğin kriterlere ulaşmak adına baya maddi durum gerekiyor.

      Misal soya sütü-kıyması bulmak ayrı mesele fiyatı ayrı mesela. Talep edilmeyen ürünlerde fiyatlar elbetteki uçuyor :(

      Sil
    7. biz zaten yumurta için değil, tavuğun hayatı için duygusal bir yük altındayız. yani endişelenmen gereken yumurta değil tavuğun o yumurtayı verirken ki yaşam şartları.yumurtanın öncesi ve sonrası. dediğim gibi o yumurtayı yemek sorun olmayabilir. ama yumurta yemeyi istemenin bir sonucu olarak köy hayatındaki tavuklar da kesilirler,satılırlar falan filan.
      vegan ve özellikle de sağlıklı olan herşeyin pahallı olması tabii ki talep azlığı.daha doğrusu talep etmez bir hale getirilmiş olmamız. tıpkı petrolde olduğu gibi sağlıksız ve zararlı herşey daha çok kar getiriyor. daha ucuz hatta bedava olan güneş enerjisinden faydalanmamız birilerinin çıkarlarına uymaz. gıda sektöründe de aynı sistem var.

      Sil
  10. Ya bir şey diyeceğim, objektif olunması gerekiyor bu konularda. İnek sütünün kendisi insan için işlevsiz evet. Ama yan ürünleri, mesela yoğurt ya da peynir, yararlı. Yararlı diye yemek ve tüketmez zorunda değiliz ama, hayvanlara eziyet ederek. Vegan dediğin yararları olsun ya da olmasın ahlaki nedenlerle bu beslenme şeklini tercih ediyor. İnsanlar omvivordur. Yani yaratılış olarak hem etçil hem otçullar. Et insan vücudu için zararlı değil. Ama onu yemeyince de ölmezsin. Bu yüzden beslenmene ekstra dikkat edeceksin sadece ileride bir sorun çıkarmaması için. B12 topraktan çıkan bir şey mesela. Bizim modern çağda hijyen yüzünden B12 alma şansımız yok, direkt hayvansal ürünlerden alıyoruz. Ama neyse ki takviyeleri bulunuyor.

    Artı bir de hayvan endüstrisi tamamen sömürü üzerine kurulu. Yün üretmek için süt reklamlarında gördüğümüz ferah yeşil çayırlarda dolaşan tüylü hayvanlar kırpılmıyor. Bunları fabrika ortamlarında daracık alanlarda tutuyorlar, birbirlerine zarar veriyorlar, zaten beslenme şekilleri malum. Hayvan içeren her endüstride bir zulüm var. Merak eden Earthlings izlesin.

    Maşmelovda, kesme şekerde bile sığır jelatini var, keza bazı peynirlerde de. Üstelik bunu bazen içeriklerinden anlamıyorsun. En güzeli hazır gıdayı toptan kesmek hem vücuduna da yarıyor. Hem de o abur cuburların çoğu hayvan deneyleri yapan şirketler. İçinde hayvansal gıda bulunsun ya da bulunmasın.

    Ben de sağlıklı ve vegan ürünler konusunda Mikal'e katılıyorum. Daha çok talep olsa fiyatlar da ucuzlar Amerika'daki gibi.

    YanıtlaSil
  11. Selam, kararın ne güzel olmuş, tebrik ediyorum ve elimden gelen desteği vermeye hazır olduğumu da belirtmek istedim. vegankolektif.org var bizim, kolektif olarak şiddet görüntülerini sürekli ifşa etmeyi doğru bulmadığımız için sitede daha çok bilgilendirmeye yönelik yazılar bulabilirsin. Makaleler kısmında Amerikan Beslenme Derneği'nin vegan ve vejetaryen beslenmenin her yaş ve kesimden insan için mümkünlüğü ve sağlıklı biçimleri hakkında bir makale var, işine yarayacağını umuyorum. Bir de Vegan Kolektif facebook sayfasına mail yollarsan elimizdeki kaynakları paylaşabiliriz. Keyifli değişimler, sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :) Vegankolektif.org'u da incelemeye alıyorum hemen. Fb sayfasını da beğendim ve takibe aldım
      :)

      Sil
  12. Balık konusunda da şunu yapabilirsin, wakame diye bi yosun satılıyor vegan dükkanlarda (netten sipariş edersen kargoyla yolluyorlar), eskiden balık çorbası filan sever idiysen çok işine yarayabilir. Şehriye çorbası yaparken içine bir çimdik bu yosundan atıyorsun, tadı aynı balık çorbası oluyor. Üstelik çok iyi bir B12 kaynağı. Afiyet olsun şimdiden :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tamam, bi yosun işine girmek lazım o zaman, zaten suşilerden miso çorbalarından severdim eskiden :) Teşekkür ettim yine.

      Sil